Scratch
Scratch to edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) podstaw programowania oraz środowisko programistyczne służące do tworzenia i uruchamiania programów w tym języku. Scratch umożliwia łatwe tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Programowanie odbywa się w sposób wizualny - elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz.
Co możemy robić w języku Scratch?
W języku Scratch możemy tworzyć historyjki i gry, tworzyć kompozycje z figur geometrycznych, a także korzystać ze zmiennych, wykonywać na nich obliczenia i wyprowadzać wyniki na ekran. Skrypt uruchiamy, kllikając jego dowolny element. Jeśli na początku skryptu umieścimy polecenie "kiedy kliknięto" będziemy mogli uruchomić skrypt klikając ikonę zielonej flagi. Utworzony program możemy zapisać w pliku i później wielokrotnie go zmienić.
Jak działa język Scratch?
Aplikacje w Scratchu buduje się układając bloczki (klocki). Nie wymaga to wcześniejszej znajomości żadnego języka programowania. Wszystkie komendy wypisane są na bloczkach, w języku polskim. Mają one, w zależności od swojego przeznaczenia, różne kolory. Dzięki temu struktura tworzonej aplikacji znacznie zyskuje na przejrzystości a jasna i przemyślana struktura programu w edytorze bloczków znakomicie wspomaga uczenie myślenia algorytmicznego, pracy w grupie, a także wiele innych.
Opis programu oraz jego działanie znajdziemy tutaj